Dec 1, 2009

layak ke syurga untuk kita???

dinyatakan bahawa yg pertama2 skali akan disoal adalah tentang sembahyang
maksudnye, sembahyang (solat) adalah tunjang utama didalam kehidupan manusia
solat adalah ibadah yg paling penting shekali ;p

ada org ckp, syurga dijamin kalau kita ibadah byk2
yeke?!! aku tk tefikir mcm tue pown
hah?!! korang nk argue ngn aku??
ok fine

moh, kuarkan calculator korunk

ok2, kita anggarkan kita solat sekali 5minit (ok2, sukati la kalu korunk nk ckp korunk solat lg lame, aku tak kesah, bubuh la yg korunk ske, ini nk buat contoh je)
ok pastu kita sembahyang 5 kali sehari
maknanya kita habiskan 25minit utk solat sehari
750minit utk sbulan
9000minit untuk setaun
katakanla kita hidup 60taun, so jadinye, 540,000 minit utk 60taun

fuyoh!!! byknye, ribu2 tue ;p

ok2, so dalam 60taun ade brape minit pulak??
dalam sehari ada 1440minit
dalam sebulan ade 43200 minit
dalam setaun 518,400 minit
dalam 60taun, 31,104,000 minit
fuyoh!!! lagi byk!!! juta2 tue

so cube kita peratuskan solat kita dengan kehidupan kita
akan jadi cume 1.7361%

so kirenye!!! byk ke 1.7% peratus tue??
tak campur lagi dosa2, masa2 yg kita bazirkan
itu pown kalau korunk tak lalai solat

so jadinya, ibadah kita yg utama pown cuma 1.7% dari hidup kita
layak ke syurga tue untuk kita?!!
ibadah2 sunat pula
adakah smua diterima??

tambahan pula, ibadah2 itu, hidayah2 itu, kuderat2 untuk kita lakukan ibdah tue smua milik Allah swt
so ape yg milik kita??
so layak ke kita untuk syurga tue??

jadi lepas nie jgnlah kita berkata atau sangka,
ibadah, usaha2, doa2 kita yg menjamin syurga kita
yg menjamin kesjahteraan hidup kita
nnti kita akan mnjdi riak dan takabur (syirik khafi) sbb kita seolah2 menganggap bahwa, diri inilah yg memasukkan aku kedalam syurga, diri ini lah yg mencari yg mengusahakan rezeki
kita akan lalai dari hakikat yg bahwa Allah swt adalah sebab punca, kebhagiaan dunia akhirat kita

nk tahu apa yg menjamin syurga kita
jawapannya adalah Rahmat Allah swt (kasih sayang Allah swt yg tk ternilai)
jadi, kita senantiasalah berharap atas rahmat Allah swt
mengharapkn keredhaanNya, sbb tue la kita beribadah
untuk mencari keredhaan Allah swt

owh ye, ini tahap pemikiran yg tinggi (bukan nk ckp aku hebat)
aku just nk remind, korunk fikirkan sampai apa yg korunk mampu fikir sahaja
kalau kita paksa2, syaitan akan menghasut, kita akan sesat
berdoalah seperti ini, ya Allah, ajarkanlah aku apa yg tidak aku ketahui, ingtkanlah aku apa yg aku lupa
insyAllah, kalau korunk percaya, persoalan2 dlam pemikiran korunk akan terjawab

nk tnye aku direct pown bole kalau korunk nk penjelasan lanjut

so,
sama2 lah kita berdoa agar kita dpelihara =D

p/s: ejaan dan tatabhsa sorry kalau ada salah ;p

No comments: