Nov 25, 2009

aku, kamu, dia, mereka, beliau, patik, hamba, saya

apabila diciptakan nabi Adam alaihissalam
Allah swt dngn kekuasaanNya menampakkan kpd nabi Adam akan anak2 cucunya
ad yg hitam legam, yg cokelat, yg putih, yg comel, huduh, cacat
lalu nabi Adam bertanya (lebih kurang begini)
"wahai Tuhanku, mengapakan engkau tidak menjadikan mereka smuanya sama cantik sahaja?"
lalu Allah swt berfirman (lebih kurang begini)
"Aku lebih menyukai agar mereka bersyukur"

so kita ckp
kenape la aku nie hitam
kenape la muka aku nie byk jerawat
kenape la aku nie tk hensem
byk kita persoalkn tentang kejadian diri kita
ye kan!!
jgn nk tipo!!
aku pown same manusia jugak

kdg2 kita slalu merungut itu ini
result tk bgos la
skolah tak bagos la
parents slalu marah tk faham diri kita

tp adakah slalu kita ucapkn syukur kepada Allah swt kerana telah memberi kita kehidupan ini
korunk taw tak?? Allah tak pernah meminta kita rezeki dari kita sbgai bayaran
bahkan Allah swt yg memberi rezeki kpd kita

adakalanya
disebabkn seseorg manusia itu tidak bersyukur
nikmat itu akan ditarik semula
tp yg lebih malangnya
Allah akan tarik nikmatNya sikit demi sedikit supaya kita tak sedar
supaya kita alpa denganNya
itulah cara Allah swt nk menunjukkan kpd kita kekuasaanNya
dia berhak melakukan apa sahaja yg dikehendakiNya

owh ye!!!
pasti punye, org2 kafir akan ckp
Allah swt ini kejam
oooowwhhh tidak
kita sbgai umat islam, harus mempertahankn agama kita
Allah swt itu tidak kejam
org2 kafir akan ckp
Allah tue buat ikut sukahati je
he3
aku sebenarnye tak kesah, sbb alam ini milik Allah swt
Allah berhak keatas apa sahaja yg terkandung dalam alam ini
tetapi org2 kafir itu buta tuli, tk nmpak
so kita kene terangkn pada mereka secara perlahan2

Allah telah menyatakan, "Aku tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa, jika mereka tidak mengubahnya"
nmpak?? sebenarnya kita lah yg pengubah takdir, nasib diri kita
jika kita buat sesuatu, konon2 perfectlah jugak
tapi tak jugak2 menjadi
maknanya adalah yg kurangnya pada diri kita

contoh paling senang
kita study pulun gila2
tp fail jugak
pastu check2, rupenye mak kita terguris ati ngn kita sebab tk basuh pinggan je
jangn maen2 ngn prasaan mak
tgk!! just perkara yg cume remeh sahaja membuatkn kita gagal

so, disini
pengubah nasib sesuatu bangsa adalah diri kita sendri
jgn hendak kita menyalahkan Ilahi
berdosa besar itu!!
seharusnya kita tgk kembali kesalahn2, kekurangan pada diri kita

so ape kaitan dgn tajuk tue pule??
ehe3
kita sambung k

so mari kita sama2 berdoa, agar dipelihara
=D

p/s: kslahan bhasa dan ejaan, well u know me, i'm human ;p

2 comments:

Hani said...
This comment has been removed by the author.
Hani said...

Huiyo selama nih akuh tak sedar pown. Makasih karena sudi memcipta ini blog. Moga-moga perjuangan kau untuk memperbetulkan remaja-remaja yang dah semakin serong seperti aku ;~;..isk isk..