Nov 19, 2009

ehem2 couple nie best taw ;p

aik ape kehel pulak dy nie?!!
sblum nie bukan maen2 ckp2 pasal itu ini
ttb dy ckp couple nie best pule!!!
hak3
sabo bole tak?? aku baru nk crta nie
kang aku tacing kang ;p

owh ye
couple mmng best!! korunk pena couple tak?
fuyoh!!! best an
tk pena caple?!!
tkpe2 aku nk brtahu la nie

sbnarnye....
ehem2 da faham aku nk ckp pe skrg??!!

ye couple memang best, tp skjap je
nk taw tak knape??
memang lah tak dikatakn pulak hukum haram halal nya
tetapi dah terang jelas2 Al-quran mnyatakan, jgnlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah kezaliman yg besar (lebih kurang mcm tue lah)

so ada org nk taw dari segi saintifik dan segi kerohaniannya
opss, bab nie aku tk brape nk tahu sgt dari segi saintifik, tp aku bole huraikan dari segi psikologi

dari segi kerohaniannya, kita smua tahu, ia berpunca dari hawa nafsu dan juga godaan syaitan
daro segi psikologi pulak (pendapat aku sahaja hasil dari pemerhatian dan juga selidik2 dari bberapa buku dan pndangn org laen)
remaja yg trutamanya
dalam proses tumbesran (akhil baligh)
hormon byk dikeluarkan, masa ni lah byk remaja skrg terpesong (aku juga pernah dulu suatu ketika)
sbb mse nie lah remaja akan mula mencuba2, syaitan pulak apa lgi,
dy mnyuruh kpd yg kburukan
hormon byk dikluarkn untuk mmbantu menghasilkan kelenjar2
contohnya bg laki2 janggut, misai, bulu ketiak
pompuan pule, ehem2 paham sendri la ye
hormon2 ini juga akan meningkatkn keinginan nafsu kita
myb kita akan lebih makan, kita akan mula rasa malu,
atupun munkin akan mnyimpan prasaan kat sseorg scra lebih serius
kerananya keinginan ini munkin akan melebihi kewarsan akal
kita akan hilang pertimbangan
hal ini slalu terjadi kepada student2 yg kurng bersedia utk mnghadapi prubahan ini
(so korunk2 yg nnti akan ada anak2, ajar anak2 tue, didik mereka, siap sediakn mereka sblum untuk keperluan msa akhil baligh ini)
sbb tue la skrg kita tgk org buat kerja2 yg rasenye tk patot dibuat
(aku juga pena, aku dulu panjat bangunan, pastu jato, i've sprained my backbone)
(aku dulu juga pena couple, mse zaman jahiliah ;p)
sbb tue kita skrg jumpe budak2 yg couple pastu clash
couple pastu clash
then, berlaku lagi couple clash
bagaikan couple n percintaan nie maen2 sahaja
jadi apa nilainya cinta bg seorg manusia itu kalu dibuat maen?!!

memang tak dpat dinafikan
apa yg Allah haram kan itulah yg best (best hanya utk nafsu =D)
itulah caranya Allah swt nk mguji kita
Allah swt jdikan benda haram itu best, kmudian nk lihat siapakah yg antara hambaNya yg patuh kepdaNya
nk bukti?!!
ok, tgk daging babi
fuyoh!!! sdap tue, daging yg lembut
daging yg tersedap selepas daging manusia =D
ehe3
jgn kata geli, da byk org buat kajian, daging babi sedap ;p
tp, sedap2 pown haram kan

jadi samalah juga dgn couple
Allah swt melarang menghampiri zina
Allah menjadikan naluri manusia cenderung untk ehem2 (faham2 jela, couple, buat yg jahat, buat yg tdak elok)
itu smua utk menguji manusia

aku bckp nie, utk diri aku juga
aku takowt sbnarnye, ape yg aku ckp akan dterbalikkan kat aku
sbb aku bukanlah asalnya seorg yg baek
sma2 lah kita berdoa yek

insyAllah Allah akan membuka seluas2 nya pintu2 rahmatNya bg hambaNya yg mencari keredhaanNya =D

1 comment:

Ujer said...

haha,
jd spiderman....