Nov 22, 2009

karamallahuwajhah

ehem2
hari ni aku nk ckp
aku jeles ;p
karamallahuwajhah!! gelaran yg diberi untuk saidina Ali
kerana beliau tidak pernah mnghadapkn wajahnya (menyembah) berhala

eh2!! aku pown tk penah sembah berhala pe
apsal aku tk dapat pown gelaran tue
kmudia aku berfikir
why??!! why??!! hebat sgt ke saidina ali nie???
dy dpat gelaran tu cume sbb dy tk penah sembah berhala je!!
aku pown camtu jugak
kemudian aku berfikir
apekah yg sbenarnye, knpekah sbnarnye dy dpat gelaran itu..

itu la masalah nye kita zaman skrg nie
kita just belajar cukup untuk amik paper shaja
ilmu2 laen kurng kita nk ambik tahu
disebabkan naluri manusia itulah Allah swt menyeru manusia
"Bacalah"
aku nk bgtahu korunk
ape yg kita blaja dekat skola tk cukup
tk lengkap
itulah manusia, kita memang bersifat tidak sempurna
tetapi kita tidak slah utk mncari kesempurnaan
buku teks skola cume ckp
saidina ali mendapat gelaran tue krana beliau tidak pernah menyembah berhala
that is all!! right!! =D
tp nk tahu tk rahsia disebalik gelaran itu??
ada byk actly, tp aku bole kongsi sket je
sbb
aku tk tahu byk
lagi satu sbb aku mcm da lupa, jdi was2 pule
so aku kongsi yg aku igt dan yakin je ek =D

ada satu petempuran berlaku antara msyarakat musyrik dan juge org islam nie
aku tk brape igtla apekah nme perang itu
memang jdi kebiasaan org arab ble bertempur,
dia akan ajak satu lawan satu dulu
so ali tampil kehadapn mewakili org islam
then, aku lupe siapa tah yg mewakili org musyrik
kmudian mereka bertarung
ali nie hebat!! sekjap je, beliau sudah dpat menebas kaki org musyrik tue
ape lg jato tergolek la ;p
kan org dulu2 mne cipta spender lagi
so ape lagi, menjerit la org tue.. malu nampak dia 'punye'
ehe3
pastu saidina ali tersedar, dy pown cepat2 berundur,
sbb dy tak maw ternampak org tue 'punye' ;p
so disebabkan ali tk mahu mengotori wajahnya (tgk benda tak elok)
org tadi pown terselamat!! tk jdi ali nk buno

so da nmpak??!! ape perbezaan ali yg diberi karamallahuwajhah dgn kita??

kmudian ada lagi satu crta
smasa satu peperngn nie
ali sudah menumbangkan musuh kafir nie!!
cume nk tggu tetak je
kmudia org kafir tue ludah kat muka ali
kmudian beliau trus bangun lepaskan org tue
kmudian org tue btanye!!
wahai Ali, knpe engkau tak membunuhku??
Ali mnjawab, aku beperang dan membunuh musuh2 Allah swt, keranaNya, tetapi engkau telah meludahku, aku berasa marah. sbb itulah aku tidak membunuhmu kerana ku marah.
selamatlah org tdi tue
so da nampak perbezaan antara Ali dngn diri kita yg kononnya pown layak jugak diberi gelran sbb tk pernah mnyembah berhala??!!

slepas penjelas tue, aku pown tenang
aku kembali merendah diri
alhamdulillah
segala persoalan dlam fikiran aku
Allah swt sentiasa mmberi ilham kpd aku
Allah tk pernah seskali pown kecewakan aku, sbb aku prcya bersungguh2 kpadaNya
Allah tak pernah tinggalkan aku, bahkan Allah swt slalu disampingku
Allah swt tdak pernah lalai tentng keperluanku
bahkan aku yg lalai tentgNya
aku yg slalu melupainya
aku yg slalu sombung angkuh kpadanya

aku harap, kpd smua yg mmbaca nie
doakn lah aku, agar permudahkan aku utk kembali bertaubat
dan juga utk korunk juga =D

1 comment:

Anonymous said...

thanx john.. ilmu baru...