Nov 19, 2009

owh ye ke?!!

aku ni byk beri pandngn
tp slalunye org akan dgr dari org yg baek2 shaja kan
org yg jarang buat salah
kalu kita nk mintk nsihat pown, musti dari org yg nmpak gaya mcm baek je
tp kalu org tue berperngai buruk, mcm2 kurangnya, susah kita nk trima padngn dan pendpat dy
aku bercakap nie, sbb aku pown slalu rase mcm tue
kdg2 ada la ustaz2 or ahli2 motivasi nie aku mm tk bole trima pandngn dy
lepas tue aku berfikir pulak
mcm mne dengn diri aku sendri?!! sedangkan aku sendri tk elok akhlaknya, byk buat dosa, mcm mne org laen nk boleh trima pandangn aku?!!! hbis tue mcm mne pulak ngn manusia, kita smua tk perfect, byk kurang sana sini, hbis tue kalau kita susah nk trima pandangn dri org2 yg tak elok sifatnya nie, kita nk trima dari siapa
hbis tue, kalau manusia2 yg tk elok sifat dy nie nak smpaikn sesuatu, siapa nk dgr???
maka, akan terjdilah smua manusia nie saling tidak merima sesama laen
korunk boleh bygkan tak ape akan terjadi kalu kita smua nie bersifat angkuh tak mahu trima pandangn org laen??!!
(lebih kurang mcm nie la persoalan2 dlm fikiran aku)

so aku berfikir lama tentg perkara ni
sbb aku byk jumpe org yg aku mersakan mcm tak mahu trima pandangn dari dy
munkin aku rasa aku hebat lagi dari dy kowt
jadi, aku tk mahu kekal mcm tue
so aku mdapat ilham (dari Allah) mcm mane nk pujuk hati aku supaya tak berlaku angkuh pada org laen

apa2 yg aku nasihat kan korunk smua, aku tak pernah nk ckp aku nie baek
apabila aku bercakap sesuatu, tetapi perkara tu aku tk buat,
aku harap korunk bole trima
aku slalu buat salah
kadg2 org dtg jumpe aku., mintk nasihat
mintak maaf byk2, kdg2 apa yg aku bg nasihat kat korunk tue,
aku tak buat pown (suatu hari nnti aku harap aku brubah)
aku ni manusia, byk buat salah
ada org ckp dekat aku!! ko nie!! ckp je pandai, tp ko xbuat pown
aku kecewa dgn sikap mcm tue
just aku harap disini, apabila suatu hari nnti, aku myb ditangkap mmbuat sesuatu kslahan yg besar!! jgnlah korunk abaikan apa yg ilmu Allah smpaikn pada korunk
korunk baca blog nie, jgn kerana aku
korunk berubah kpd sesuatu yg baek, jgn kerana aku suro
tetapi, korunk trimalah apa yg aku ckp ni sebagai petunjuk dan hidayah dari Allah.. sbb aku nie org ckp, pandai je berkata2 tp buat tak mahu
aku takut suatu hari nnti ada sesetgh org terpesong
yg sebenarnya ilmu Allah tue sgt luas, Maha Luas
Allah mengajar kita dari pelbagai sudut
mmberi kita petunjuk dari pelbagai sudut

kita ambil contoh seorg penagih dadah yg kita jumpe tepi jalan
dy ckp, "dik jgn isap dadah, nnti jadi mcm abg yg hensem nie. makin kurus slim n mantap"
so kita dapat konklusi,
bahawa Allah hendak mengajar kita disitu
Allah menyampaikan petunjuk memlalui penagih dadah tue
ye!!! dy ckp mcm tue, tp dy isap jugak dadah
apsal kita perlu pulak dngr ckp dy?!!!
memang naluri manusia, dy tahu, tp dy buat jugak
tp kita, apabila org itu menyeru kepada kebaikkan, kpada jalan Allah
jgn sesekali kita tolak walaupun org tue org yang bodoh ke, kafir ke, ape2 la yg tak elok
sbb, apa yg disampaikan itu adlah petunjuk Allah kepada kita
hidayah Allah kepada kita
kita trima nasihat2 tue sebgai petunjuk dan hidayah dari Allah
bukan nasihat dan dorongan dari org tue
sifat2 buruk org itu kita tolak ketepi
kita trima nasihat itu sbgai ilmu yg Allah hendak smpaikn kepda kita
jgn kita dgr ckp manusia!! kerana kita serba serbi byk kekurngn
dgrlah perintah Allah!! kerana ilmu Allah itu Maha Luas, Allah mengajar kita dalam pelbagai cara

aku nk igtkan semula
apabila seseorg manusia itu bkata yg baek,
maka hendaklah kita semat didalam hati kerana hakikatnya apa yg disampaikan itu adalah dari Allah, bukan dari manusia tue

sma2 lah kita doa agar kita dipelhara
Rasulullah saw bersabda: (lebih kurang begini)
syaitan (iblis) berputus asa terhadap kamu berkenaan perkara2 yg besar
ttpi mereka akan berpaling pula terhadap kamu berkenaan perkara2 yg kecil

so kita msti sentiasa behati2, dan sentiasa bedoa kpd Allah swt mengharapkn rahmat, keberkatan dan pelindunganNya

p/s; sgala keslahan tatabhsa dan ejaan harap ampun ;p

No comments: