Nov 22, 2009

perbezaan

aku da janji aritu nk crta an
ayat al-quran menytakan
bagimu (org2 kafir) agamamu, bagiku agamaku
ape sbnarnye yg dinyatakan ini??!!

but first
prof. dr. osman mmberi pandangn kepada aku
kita tgk org tue ada akhlak, tetapi takde agama,
maka dia takde kedua2nya skali
kmudia kita tgk org itu ada agama, tetapi dy takde akhlak
maka dia takda kedua2nya skali
akhlak itu adalh gaya hidup kita
maknanya, gaya hidup kita, menunjukkan akhlak kita
akhlak kita menunjukkan agama kita
jika baeknya gaya hidup kita,
maknanya baeklah agama kita
jika baeknya gaya hidup kita,
itulah yg membantu kita untuk mendpat keredhaan Allah
keredhaan Allah lah yg menjamin kebhagiaan kpd kita dunia akhirat

owh ye
korunk mesti mmbalas blik kat aku
org putih, dy ade aje agama,
kadg2 mereka tue lebih baek akhlaknya dari kita
mereka tue hidup senang, byk kjayaan, anak2 dyorg byk pandai2
tp knpe kita tidak mcm tue??

ye btol mereka ada agama
bahkan kdg2 akhlak mereka lebih baek dari kita
kdg2 kita tgk dyorg lebih hebat dari kita
tapi!! korunk sedar tak, pada agama mereka,
pada kehidupan mereka
ada satu!!! satu sahaja yg berbeza dari kita
kalau nabi, mereka smua ada nabi yg sama dngn kita
cume mereka tak mengakui kenabian Rasulullah
nk tahu tak??? apa yg mmbezakan kita dngn mereka
jawapannya adalah
hakikat 'TAUHID'
itulah yg perbezaan yg amat ketara antara kita umat islam dgn org2 kafir

mereka memprcayai byk tuhan
ttapi bg kita hanya Allah shaja yg kita sembah
oleh itu
kita yg sbnarnye harus memperbaiki tauhid, akidah dalam diri kita dahulu
baru kita boleh berjaya
kita skrg byk ragu2 pada Allah swt
eh!!! ape pulak!! mne ade?!!!
jgn nk bohong aku la
aku pown same mcm korunk
mersai juga ape yg korunk rse
aku juga buat ape yg korunk buat
nk bukti??!! senang sahaja

weyh!! ko rse ko dpat brape A kali nie?
ntah la, aku tk harap tinggi pown, aku jawab trok td
aku blurr gile!!
owh, aku pown, gile trok!! aku pown blank juga
ade la partner nie =D

dialog tue slalu kita bualkan ye tak??

dari situlah bukti bahawa akidah kita lemah
kepercayaan kita kpda Allah lemah
aku tk ckp korunk je ok, aku pown same jugak

mase kita nk start exam tue,
of course kita da doa, kita berharap dapat result bgos
kita meminta kpada Allah swt
Allah sudah berjanji kpd kita,
setiap doa kita (yg baek2) akan dimakbulkan dngn 3 cara (3 cara nie kita akan sambung ye)
Allah sudah berjanji akan memakbulkannya!!!
kmudian tak semena2, kita dpat soalan susah
kita terus putus asa, rasa seolah2 'terok aku jwab ni, fail la jwabnye'
maknanya kita disitu kita sudah putus asa dengan Allah swt
kita sudah putus asa dngn janji2 Allah swt yg Maha Benar itu
mknanya kita tk percaya kpd janji2 Allah
kita tk percaya kpd Allah swt
itu adalah bukti, bahwa kita (temasuk aku) akidah, kehakikatan tauhid itu msih lemah

kmudian!! nk bukti lagi??
sewaktu kita tgh blurr td?? ade kita selawat mgharapkan syafaat dari sisi Rasulullah??
ade tak kita berdoa kpda Allah untuk tunjuk ajar kita pada waktu tue jugak?!!
ye ade, aku taw, korunk ade buat..
tp buat mcm acuh tak acuh sahaja
sbb dalam hati ade bisik2 ckp
"ape?!! ko harap nk diajar ape kat sini?? ade soalan dan juga kertas aje?? bukan ade cikgu pown. ko selawat la byk2 pown, doa la byk2 pown, sblum nie mne pena jadi pape pown, tkde bantuan pown datang!! bwekkk ;p"
btol tak?? itulah bisikan yg slalu kita dgr, yg slalu kita ikut
itulah syaitan
yg meruntuhkan akidah kita

percayalah ckp aku
aku byk kali da buat benda nie,
time ade solan yg aku blurr tahap mati nie
aku doa dan percaya byk2 kepda Allah dan selawat!!
korunk nk taw mcm mne Allah beri aku petunjuk mse tue??
Allah gambarkan kembali kt otak aku, suasana dan ape yg cikgu da ajar kau
setiap inci perkataan cikgu, Allah dngr kan blik dekat aku
siap skali ade extra diagram lagi
btol ak tk tipu, ni kjadian mse pmr
Allah tunjukkn kat aku diagram photosentesis yg real
so
spe ckp tkkn jadi ape2
spe ckp tkkn ade pape yg dpat diajar kat kte time tue =D

aku bersyukur sgt2
Allah ilhamkn aku byk2 idea mcm nie
so aku kongsi ngn korunk
harap
kita same2 dpat mmperbaiki diri ye

mari kita berdoa sme2 =D

eh, kita sambung taw
topic nie blum hbis
p/s: kslahan ttbhsa dan ejaan harap maaf

No comments: