Nov 18, 2009

tentang cikgu

owh yee.. apehal lak nie

eh2!! sukati aku la nk tulis pe
story artu kte post pone ye, bole ke?? ah skati aku la

owh
pasal cikgu nie
aku mmng tk puas ati nie,
npe???!! why, kamu ade je yg tk ske cikgu, kalu tk byk, msti ade jugak sket
oooo.. aku tk ckp kt korunk je, aku ckp kat diri aku sendri gak
so sbbkan masalh nie, aku bfikir
msalah tk ske kan prangai certain cikgu

owh ye,
Nabi Muhammad mmang menegaskn kte untuk hormat cikgu,
kalu bole seakan-akan menyanjung cikgu tue (aku punye opinion nie)
tgk la, mse ade satu perang ngn org kafir
Nabi bg tawanan kebebasan dngn syarat mngajar 10 anak islam mnjdi pandai
npe nk mcm sanjung cikgu pule??!!
tp kite mne bole mengagung2 kan manusia, slah tue an

kte sbnarnye tk tgk scara hakikat
inilah norma manusia (temasukla aku)
manusia lebih cenderung untuk btindak meluru
tp susah nk tgk kpd hakikat

sbnarnye, siapa cikgu tue??!
cukgu ialah org yg mnyampaikn ilmu,
cikgu2 yg mngajar yg baek ni la kte kne hormat,
syg dy
trutama cikgu2 yg ikhlas
ade org ckp, eeeeiii tnak aku, cikgu tue ske attack aku
cerewet gle (kalu kat technic, budak2 4ka1, korunk taw spe an)
tp, sbnarnye cikgu tue ikhlas mngajar
bahye taw, aku punye prinsip, cukgu yg ikhlas nie,
doa dy makbul, jgn maen2 aku da byk kali buat survey
jgn nk ckp aku tipo

ok2, then aku nk gtaw kat korunk ape yg sbnarnye aku nk ckp nie
cikgu tu membawa ilmu!! ilmu tu dari siapa?!!
dpat jawab?!! semestinya datang ilmu tu dari YANG MAHA MENGETAHUI
yg mmpunyai KURSI YANG MAHA LUAS
KURSI?!! ape tue??
KURSI ini adalah ilmu dan kekuasaan ALLAH
shabat pernah bertnye kpd Rasulullah
"apakah perbandingan antara Dunia (segala2 yg ada nie temsukla galaksi2), Kursi dan juga Arasy ALLAH swt",
Rasulullah saw menjwab,"kamu lihat cincin ku ini (sambil menanggalkn cincin itu), bygkan sgala didunia yg sngt luas ini diletakkn didalm cincin ini, kemudian diletakkn cincin ini di suatu padang pasir yg sgt luas yg tiada penghujung. itulah perbandngn antara Kursi dan dunia. kemudian bayangkan Kursi td, diletakkn juga disebuah padang pasir yg sgt luas, yg tiada penghujunnya. itulah perbandingn antara Kursi dan Arasy". (lebih kurang mcm nie la hadis Rasulullah)
tgk betapa besarnya kekuasaan Allah
apa yg Rasulullah smpaikn itu cume byngn shaja, utk kita mudah menerima, tp yg hakikatnya, wallahualam

apa pula itu Arasy?!!
Arasy dibayangkn sbgai singgahsana ataupun takhta Allah swt (itu cume bygngn shaja supaya kita senang menerima, sifat2 Allah tidak pernah sama dngn makhlukNya)

eh2 ape kene pulak Kursi, Arasy ngn cikgu nie?!!
cikgu2 mendukung ataupun mmbawa ilmu2 yg Allah ajarkn kpdnya,
kemudian cikgu mnyampaikn kpd kita
hadis Rasulullah boleh ditafsirkn dalam pelbagai cara yg baek
aku berpendpat, Rasulullah saw mengutamakn kita menghormati cikgu,
kerana pada hakikatnya Rasulullah saw mengutamakn kita menghormati dan menyanjungi ilmu Allah
iaitu kita, menyanjungi dan juga mengagungkan Allah swt
apabila kita syg cikgu, hormat cikgu, menyenangkn hati cikgu,
kita buat itu smua krana Allah,
mcm tu lah berkat itu dtg

senang ckp,
sgala yg diperintahkn kpd kita
smuanya akan kembali kpd Allah swt jua
mcm kita dituntut mnuntut ilmu!!
kita dituntut menuntut ilmu supya kita makin dekat dngn Allah swt
sbb ilmu itu dtgnya dari Allah swt
tak slah kita nk blaja mcm2, Allah tk marah
Allah lebih suka
kalu kita buat kerana mngejar keredhaan-Nya
Allah akn menyenagkn urusan kita tue
tp
tp
tp
tp
kalu kita kedekut dngn Allah, dngn cara enggan blaja dan mencari ilmu
sombong dngn ilmu Allah, ckp blaja nie susah, menyusahkn
Allah swt, akan mnyukarkn sgala pekerjaan kita
Allah akan mengosongkn hati kita
krana kita merasakn seolah2 sgla perintah Allah tue menyushkn kita

mari kita berdoa sme2 supya org yg mmbace, mndngr dan juga mnulis blog nie,
dipelihra dari sgala kjahatan dan kburukan
aku takowt, ape yg aku tulis nie, diterbalikkn kat aku =)

2 comments:

Anonymous said...

sy tau john sape ckg yg crewet..
tp jujur ckp dlm byk2 ckg.. die antara guru yg sy pling syg.. maybe da jdi kbiasaan sy.. sy mmg syg skali dgn ckg bm.. its a fact. cmne nk buat.. sy salute sgt kat ckg tu. she makes me become a human.

p/s:tu pasal sy nk sgt jdi CIKGU..

Unknown said...

ouh.. ckgu 4ka1.? ak taw..
ingat2 blik ape yg dye ajar,ase syag lak kat dye. kalau la dapat undurkan masa kan bagus.
tp...eemmm....