Nov 19, 2009

kita kata takde masa?!!

aku takde mse la,
exam da nk dekat nie
kene study2!!!
ape ko ajak nk smyg hajat???
yela2, kita buat 2rakaat je
sbb tkde mse da nie

huh2!!! study2
(bunyi kung kang kat dapur ummie tgh masak)
pastu bckp dalam hati: tkpela kowt
aku tk pg tolong, ummie pasti faham,
da nk exam nie

pastu2 dlam hati berkata2: weyh, Al-quran!!
pastu jawab blik, tkpela, aku tgh exam nie
nnti da hbis exam aku baca la
aku kene pulun btol2 nie

dialog tue slalu terjadi kan
jgn nk tipo aku,
aku sendri pown masih berda dalam situasi mcm tue
so aku berfikir, sbnarnye adakah btol cara nya??
kita da nk exam, masa da suntuk
Allah itu Maha Memahami
tkkn Allah swt nk hukum aku pulak
aku berfikir punya fikir, last2 aku decide nk buat experiment

1st experiment aku study, pulun habis2
memang blaja gila tip top ah
pastu exam!!
tp
tp
sadis, why result aku mkin trok!!
padahal aku blaja bukan maen hebat

kmudia 2nd experiment
aku adakan masa blaja,
pastu aku curi2 masa untuk tolong mak aku kat dapur,
ngaji, buat solat hajat
memang aku ckp, byk tk sempat cover waktu nie
sampaikn ada soalan2 aku ting tong nk buat
tp
tp
result aku mse tue, wow!!
alhamdulillah

pastu 3rd experiment
ade la kes mse ade satu ketika nie,
budak2 kelas aku taw ape jdi
itu week sblum exam
memang haprak la, tk sempat study langsung
masa nie sbb dalam dilema
tp mse nie aku byk berdoa
solat sunat
baca Al-quran
sbb aku nk cool kan diri aku
pastu dalam keadaan maen selak2 je buku,
aku jawab exam
wow!! alhamdulillah
rsult aku better lagi dari yg 1st experiment, tp rendah dari 2nd experiment ;p

mse tue byk org ckp kat aku!!
ko terer la, pandai la, tk blaja pown dpat cmtue
aku memng kalu org puji
aku tk ckp pape
senyum je
pastu setan2 nie dok cocok2 aku,
dy bisik2 supya buat aku bangga diri
tips:kalu ade suara negatif mcm nie dlam diri korunk,
baca a'uzubillah himinasyaitonnirrajim
pastu seolah2 ludah 3 kali sblah tepi kiri korunk
jgn pule ludah betol2
kang terpercik org tepi ;p

aku blik umah
aku fikir
apa sbnarnye yg buatkn aku boleh jawab exam dgn lancar
walapun sbnarnye aku jarang study
aku terfikir, apa yg sebnarnye yg mmbezakn antara student2 nie??
aku tgk, ada yg bukan maen gila pulun
tp tak jugak2 dapat score tinggi
kmudian ada yg mcm lambat pick up
bak kata cikgu salleh (mandom je ;p)
tp score dy hebat!! wow!!!

disini aku bukan nk myatakan siapa aku,
bukan nk ckp aku nie baek, tk jugak nk cakp aku jahat ;p
tp aku nie sama je mcm manusia laen
byk juga buat slah

apa yg membuatkn kita berjaya sbnarnye adalah sifat kebergantungn kita kpd Allah swt
sejauh mana kita berharap dan yakin pada Allah swt
eh?!!
tp macm mne ngn org putih?!! dyorg tue kafir
tk pown berharap kpd Allah swt
tp dyorg tetap sukses, kenapa mcm tue pule??
persoalan2 nie aku akan smbung ye
tajuknye-perbezaaan
;p

mari kita berdoa agar hati kita sentiasa kpd Allah swt dan kekasihNya Rasulullah saw

No comments: