Nov 19, 2009

korunk bole tercapai akal tak??

owh ye,
penah dgr name azazil tak??
kenal tk dy siapa??

sblum tue
aku nk tnye gtaw sumtin
ok2 penah tk korunk terbyg,
keadaan smsa Allah tk menciptkan lagi alam ini (dunia, syurga, neraka, makhluk2)
smasa itu hanya Allah sahaja yg Maha Kekal
ahaks, tk dpat byg?!!! hak3, aku pown tk dpat byg
ok la, aku bg gambaran sket, bg senang korunk nk faham ;p
cube buat bentuk 0 pakai tangan
nmpak tak ade ruang kosong dlam tue??
sblum alam nie terjadi, ruang kosong yg dlam tangan tdi tue pown tak wujud..
hanya Allah shaja yg wujud
hah?!! mcm mne tue!!!
tk bole nk bayang an
so kat sini aku nk ckp
ada sesuatu perkara, korunk bole fikir
tp ade sesuatu perkara fikir setakat yg dinyatakan dalam Al-quran dan hadis sahaja
jgn nk fikir lebih2
sbb ade perkara yg sbnarnye pemikiran kita tk dpat menjangkaui perbatsan tu

so kembali kepada azazil itu
sblum manusia menduduki bumi ini
Allah menempatkn golongn jin2 dan juga malaikat2 (tak silap aku) kat bumi ini
diantara malaikat2 ini, ketuanya bernama azazil
azazil adlah hamba Allah yg sgt tekun dan sgt warak kpada Allah
di langit bumi, dy bribadah beribu2 tahun
fuyoh!!!!!!! gile gempak, beribu2 tahun
kmudian dy diangkat darjat ke langit pertama
kmudian beribdah lagi beribu2 tahun

kmudian benda yg sma dilakukan pada setiap lapisan langit
sehinggalah Allah mnjdikan dy antara makhlukNya yg paling rapat disisiNya
maka datanglah makhluk2 laen2 (malaikat2)
meminta dy berdoa untuk mereka agar tidak murtad dan syirik
dy pown berdoalah utk every single malaikat yg jumpe dy
tp yg hairannya dy langsung tidak berdoa utk diri dy
pada waktu itu mula terbit kesombongn dalam diri dy
dy merasakan bhawa, aku tidak akan murtad dan syirik sbb aku rapat dgn Allah swt maka tk perlu aku berdoa (lebih kurang mcm nie la)

eh2?!! ape kene mengena azazil ngn kta pulak?!!
aik2!!! sabo2
pada waktu ketika itu Allah melakukan apa yg dikehendakinya
Allah swt mngumumkn (berfirman) bahawa dy hendak menciptakan suatu makhluk laen utk dtempatkn dimuka bumi
malaikat2 nie pown berkata, (lebih kurang mcm ni) wahai Tuhan, adakah Engkau hendak menciptakan lagi makhluk yg akan melakukan kerosakan.
myb malaikat2 tue bckp mcm tue sbb melihatkan jin2 yg duduk kat muka bumi mse tue byk melakukan kerosakan
kmudian Allah berfirman bg mnjawab malaikat2 tue (lebih kurang mcm ini)
adakah kamu hendak mempertikaikan keputusan Ku sedangkan kamu tidak mengetahui tentang apa2 yg Aku tidak memberitahu mu
malaikat2 tu pown bersujud dngn penuh penyesalan seraya berkata, (lebih kurang macm nie)
kami tidak mengetahui melainkan apa yg Engkau ajarkan kpd kami, wahai Tuhan engkaulah Yang Maha Halus Pengetahuan meliputi segala yg Engkau ciptakan

kmudian Allah menciptakan nabi Adam alaihissalam
maka diperintahkan kpd malaikat2 ni untuk sujud kpd nabi Adam
eh?!! bukan ke spatutnya makhluk Allah hanya sujud kpd Allah sahaja
he3, itu laen topic kita bincg ye, tp senang ringkas adalah
Allah perintahkan sujud kepada kekuasaanNya, kpd kehebatanNYA, kpd kemulianNYa

tp
tp
tp
tp
azazil yg dikatakan makhluk Allah yg paling rapat disisi Allah adlah yg pertama mengingkari perintah sujud kepada nabi Adam (dan juga termasuk pengikut2nya)
dy ckp, aku dijadikan lebih mulia dari tanah liat yg busuk ini, tanah yg hina, aku dijadikan dari api, lebih mulia (lebih kurang mcm tue la)

kmudian Allah berfirman (lebih kurang mcm nie)
maka jadilah kamu terkutuk dan laknat segla laknat dariKU, dan menjdilah kamu sbgai ahli neraka

kmudian conversation antara Allah swt dan iblis laknatullah (azazil) diringkaskan mcm nie
iblis meminta tangguh utk msuk ke neraka, dan berjanji menyesatkan bani adam dari kanan, kiri, hadapan dan belakang
Allah swt menerima pemintaan iblis, kemudia berfirman (lebih kurang gini)
baiklah wahai iblis, kau akan menyesatkan bani adam dari kanan, kiri, depan dan belakang, tetapi Aku akan melindungi mereka daripada atas

kmudian terjdilah kisah2 nabi Adam alaihissalam dan hawa dihalau keluar dari syurga
itu nnti kita bincg kat topic laen
pnjg sgt da nie ;p

ape yg aku nk ckp sini
kite amik pengajaran dari azazil (iblis laknatullah)
dy daripada hamba Allah yg dekat disisiNya menjdi makhluk yg terkutuk skali
nak taw apa antara punca2?!!
1st adalah keangkuhan dan kesombongan (smua sifat2 syirik khafi)
dy mse malaikat2 laen dtg mnta doa, dy langsung tk doakn diri dy kerana mersakan diri dy langsung tak akan apa2
2nd adlah dy gagal melihat kepada kehakikatan (bersifat terburu2)
Allah memerintahkn sujud kpd nabi Adam,
ttpi scara hakikat yg sbnarnya mmerintahkn sujud kepada kkuasaanNya
dan laen2 pengajaran korunk fikir2kanlah sendri

kita mesti hindarkan sifat2 mazmumah tue
kerana pakaian kesombongan, hanya utk Allah shaja
jgn seskali kita nk mnandingi
kita akan jatuh
ok2
smpai sini ye
aku tulis nie pown waktu malam
aku sambung k
yg pentg kita sma2 berdoa agar kita dipelihara =D

No comments: